Voor vrouwen die hun plek in de wereld willen innemen

De kracht van loslaten

Een reactie plaatsen

Dit is wel echt een enorme uitdaging die het leven ons geeft. Loslaten van wat jou niet langer dient, voor je eigen bestwil dus…..hoe doe je dat?! Ik ben niet de enige die zich dit afvraagt, merk ik wel. Ik geloof dat de meeste mensen hier moeite mee hebben. Wij mensen zijn van de ‘control’. We houden graag de regie in handen of, als we dat niet perse willen, negeren we de signalen dat het wellicht tijd is om los te laten. We weten diep van binnen wel dat we zouden moeten loslaten, maar we houden niet van verandering. Dat voelt onveilig. En ons ego wil ons graag ‘veilig’ houden. Waarom is dat eigenlijk? En wat valt er los te laten?

Ons ego wil ons ‘veilig’ houden. Dus alle verandering, hoe goed bedoelt ook, hoe goed het voor ons ook is, wordt door het ego niet toegejuicht. Want verandering staat voor ons ego synoniem voor ‘onveilig’ en dus gaan de lichten op rood. Het gevolg hiervan kan zijn dat je de verandering toch maar niet aan gaat, want ‘het voelt niet goed’. En dus zul je in rust en stilte, bijvoorbeeld in meditatie of in de natuur, naar je hart en je buik moeten gaan want daar zitten de antwoorden die voor jou belangrijk zijn.

Met loslaten bedoel ik die onderdelen van je leven loslaten die je niet langer dienen en waar je soms last van kunt hebben. Ik geef een voorbeeld, dat maakt het wat duidelijker. Je hebt bijvoorbeeld een niet zo goede band met je familie. Dat vind je vervelend, maar je hebt er alles aan gedaan om daar verandering in aan te brengen en dat is niet gelukt. Nu kun je daar in blijven ‘hangen’, je verdrietig blijven voelen of hopen dat het ooit nog eens beter wordt. Je zit in een negatieve spiraal. Je voelt je slecht, het brengt emoties met zich mee die niet fijn voelen. Je kunt echter ook anders naar de situatie kijken en zeggen: oké, de situatie is zoals die is. Ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt. Ik laat de emoties achter me en ga verder. Dit is een keuze. En deze keuze creëert ruimte. In eerste instantie ruimte in jezelf zodat je verder kunt. Maar ook ruimte in relatie tot je familie, dit gebeurt op energetisch niveau, buiten jouw gezichtsveld. En dan kan opeens blijken dat, doordat jij hebt los gelaten, er iets is veranderd en krijg je opeens een telefoontje van een familielid. Ik heb het zelf meegemaakt.

Ik ben er geen voorstander van om emoties te negeren, om ze onder het tapijt te vegen. Vroeg of laten steken ze toch weer de kop op en dan meestal in een versterkte vorm. Je doet hier jezelf dus geen plezier mee. Dit is niet wat je wilt. Als ik het heb over loslaten dan bedoel ik: herkennen, accepteren, verwerken en dan loslaten. Vergeven kan je hier ook bij noemen. Vergeven is enorm krachtig en doe je niet voor de ander maar in eerste instantie voor jezelf. Voor mezelf hanteer ik de stelregel: ik wil er geen last van hebben. Heb ik ergens last van? Dan is dat een signaal om er iets mee te doen. Zelf, of als dat niet lukt, samen met iemand anders.

Waarom is het zo moeilijk om los te laten? Gek eigenlijk, want juist als iets niet fijn is zou je het graag achter je willen laten. Toch is dat niet eenvoudig. Het heeft iets van: dit is wat ik ken, ik ben er aan gewend. Wat gebeurt er als ik los laat, wat komt ervoor in de plaats? Plus de rol van je ego, natuurlijk. Als ik het voorbeeld noem van een relatie loslaten wordt het al een stuk duidelijker. Je hebt een partner, je leeft al enige tijd op de automatische piloot en je weet dat het eigenlijk tijd is om de relatie te verbreken. Toch doe je het niet. Je weet wat je hebt en je voelt je redelijk veilig. Je weet niet wat ervoor in de plaats gaat komen. Dus neem je vaak te lang genoegen met minder. Uit gemakzucht en uit angst. Omdat je misschien niet weet hoe je dit kunt doorbreken. Maar er in blijven hangen gaat uiteindelijk ten koste van je geluk en je gezondheid. Kijk maar eens eerlijk naar jezelf of naar voorbeelden in je omgeving. Want bij een ander zien we vaak sneller wat er zou moeten gebeuren of veranderen dan bij onszelf. Dat heeft te maken met je eigen blinde vlekken.

Toch weet iedereen heel goed wanneer het tijd is om los te laten. Er knaagt iets. Neem de tijd om te luisteren naar jezelf, in meditatie, een stevige wandeling in de natuur of op een andere manier die bij jou past. Maak een lijstje van de zaken die je los zou ‘moeten’ laten (ik hou niet zo van het woord ‘moeten’) of los zou willen laten want daar kan verschil in zitten. En begin dan eens met iets kleins en kijk wat er gebeurt. Voel je comfortabel (alhoewel je misschien eerst uit je comfortzone zult stappen). Toon moed. Vertrouw op jezelf. Alleen jij kent jouw waarheid.

Heb je iets aan dit artikel gehad? Laat het me weten in een reactie hieronder. Dank je wel!


Als je net zo bent als ik dan doe je graag veel zelf. Maar soms heb je wat steun nodig, zo simpel is het ook. Bijvoorbeeld omdat jij je eigen blinde vlekken niet ziet. Of omdat je het moeilijk vindt de diepte in te gaan, alleen. Vragen om hulp is geen teken van zwakte maar juist van kracht. Ik nodig je uit en moedig je aan. Jij ben een Genius.

 

©2013 door Machteld Sikkema van GeniusinMotion

Auteur: Machteld Sikkema

Ik breng energie in beweging

Geef een reactie

