Voor vrouwen die hun plek in de wereld willen innemen

Hoe Weet Je Nou Wat Je Echt Wilt?

Een reactie plaatsen


hartjes-ballon-pink-44445
Dat is een hele goede vraag. En op zich is het antwoord niet zo moeilijk maar de weg ernaar toe mogelijk wel. Hoe weet je wat je echt wilt? Luister naar je hart d.m.v. je intuïtie. Ik kan het niet moeilijker maken dan dit. Luister naar je hart d.m.v. je intuïtie.

Maar daar zit h’m nou net de kneep. We zijn het vergeten en verleerd om naar onze intuïtie te luisteren. In onze westerse wereld luisteren we naar ons verstand. We benaderen de wereld rationeel. Zo zijn we ook opgevoed. Zo wordt ons land bestuurd door politici. Zo worden bedrijven geleid. Zo worden onze kinderen onderwezen op school en zo leiden wij ons eigen leven. Vanuit ons verstand, rationeel omdat we niet beter weten.

Waarom steekt dan toch soms ‘een gevoel’ de kop op dat het anders zou kunnen en wellicht anders zou moeten? In de wereld, maar zeker ook in ons eigen leven? Dat zou je je intuïtie kunnen noemen, die ‘fluistering’, dat ‘kleine stemmetje’ diep van binnen.

Waarom hebben we eigenlijk een intuïtie? Voor mij is het duidelijk dat je intuïtie je de weg wijst in jouw leven. Dat deze innerlijke fluistering je kompas is op weg naar jouw bestemming, naar wie jij werkelijk bent en naar wat jij werkelijk wilt in dit leven. Maar dan is het wel de bedoeling dat je luistert. En dat je vervolgens gaat doen wat je gehoord hebt. (Ik heb het over luisteren en horen, maar je kunt het ook omschrijven als voelen (‘Luister naar je gevoel’)). En daar steekt weer een moeilijkheid de kop op. Want, wow, laten we eerlijk zijn, daar vraag je me nogal wat! Luisteren naar een vaag stemmetje diep van binnen. Wie is dit eigenlijk en wie zegt dat ik hierop kan vertrouwen? En als je al durft te vertrouwen dat dit jouw innerlijke stem is, durf je dan wel gevolg te geven aan wat je hoort, want dat is doodeng! Dat vraagt om moed! Heel veel moed!

Ik ben ervan overtuigd dat de enige manier om het leven te gaan leiden zoals jij dat wilt is om naar je hart te luisteren door middel van je intuïtie. Dat hier ook je connectie zit met wie jij werkelijk bent. Onder de conditionering van de maatschappij, onder de opgelegde normen en waarden die misschien helemaal niet (meer) bij jou passen. Onder de eisen die je zijn opgelegd door je opvoeders. Hieronder zit JIJ, de JIJ die zichzelf wil zijn en zich niet langer wil aanpassen aan externe eisen die niet de jouwe zijn. Je wilt niet langer het werk doen wat je vader ook deed omdat dat nou eenmaal zo ging in jullie familie. Je wilt jezelf niet langer wegcijferen om anderen te plezieren. Je wilt niet langer voor iedereen klaarstaan ten koste van tijd voor jezelf. En de enige weg om het anders te gaan doen is luisteren naar de fluistering van je hart en hier gehoor aan te geven.

Hoe luister je nu naar je hart en je intuïtie? Daarvoor heb je rust en stilte nodig en zul je naar binnen moeten gaan om daar jouw diepste verlangens te vinden en antwoorden op mogelijke vragen. Het komt namelijk niet van buitenaf naar je toe, het komt van binnenuit en daarna geef jij daar vorm aan, in de buitenwereld.

In 4 Stappen Je Intuïtie Ervaren

  • Zoek de rust en stilte op. Dat kan in de natuur zijn maar ook gewoon thuis met de tv, muziek en telefoon uit. Of mediteer;
  • Maak contact met jezelf; ga eens met je aandacht door je lichaam, vanaf je voeten tot aan je hoofd. Ontspan. Probeer zo min mogelijk te denken. Adem vanuit je buik;
  • Verleg je aandacht nu naar je hart. Je kunt eventueel je hand op je hart leggen. Voel hier de zachtheid van de onvoorwaardelijke liefde die jij bent. Laat dit gevoel stromen, door je heen en naar buiten je lichaam;
  • Misschien komt er al spontaan een gevoel in je op. Je kunt ook vragen stellen. Bijvoorbeeld: wat vraagt om aandacht in mijn leven of welke stap kan ik nu zetten of wat dan ook. Word weer stil. Het antwoord gaat komen, hoe dan ook. Het is niet altijd gezegd dat dat direct gebeurt, het kan ook in je dromen tot je komen of opeens ervaar je de volgende dag: hé, ik weet het antwoord. Ik weet wat me te doen staat! (Ik zelf krijg veel antwoorden via het internet. Dan lees ik net een artikel die met mijn vraag te maken heeft of ik zie een update van iemand op Facebook wat ermee te maken heeft en wat mij verder helpt. Als je het proces eenmaal gaat herkennen is het zo leuk!)

Succes!

© 2013 Machteld Sikkema, alle rechten voorbehouden,

Auteur: Machteld Sikkema

Ik breng energie in beweging

Geef een reactie

